slide image
Lista aktualności

Na Nowym Jedwabnym Szlaku - relacja z Transport Week 2018

Transport Week to jedno z największych wydarzeń międzynarodowych poświęcone branży TSL (6-8/3/2018). Mówi się, że to więcej niż konferencja! A więc co jeszcze? To debaty, fora dyskusyjne, prezentacje, business mixer’y jak i wiele okazji do networkingu, wspaniali paneliści z całego świata i możliwość wymiany doświadczeń, miła atmosfera i niezapomniane wrażenia oraz okazja aby poznać piękne Trójmiasto. Seminarium gromadzi z roku na rok coraz większą ilość pasjonatów logistyki, ekspertów, konsultantów jak i przedstawicieli wszystkich gałęzi spedycji oraz świata polityki. Organizatorzy Actia Forum Sp. z o.o. w tym roku ciekawie ułożyli agendę tworząc dwa równolegle funkcjonujące wydarzenia tematyczne, troskliwie dbając o gości tak, aby każdy mógł dla siebie wybrać coś rozwojowego.

Uczestnicy tegorocznej, ósmej już edycji mogli wypić lampkę wina na wieczornym przyjęciu w gdańskim Ratuszu oraz w Olivia Sky Club na gali wręczenia nagród. „Baltic Trendsetters Club Certificates” trafiły do dwóch gdańskich firm – Port Gdańsk SA oraz najnowocześniejszego, polskiego terminalu kontenerowego DCT. Laureatami tej prestiżowej nagrody, przyznawanej przez „Baltic Transport Journal” są firmy, które napędzają rozwój regionu Morza Bałtyckiego, realizując wyjątkowe przedsięwzięcia wpływające na branże logistyczną i transportową. Uhonorowani zostali też: podlaski Adampol (za projekt realizowany z Portem Gdańsk SA), OT Logistics ze Szczecina, fiński Port of Helsinki i Finnlines, szwedzkie Ports of Stockholm, Tallink&Silja Line oraz Skangas z siedzibą w Norwegii. Gala wręczenia nagród odbyła się 7 marca w Olivia Business Centre. Olivia Sky Club zgromadził zarządzających kluczowymi europejskimi firmami logistycznymi, transportowymi, terminalami i portami, przedsiębiorców związanych z szeroko pojętą branżą TSL w rejonie Morza Bałtyckiego i w Europie Środkowo-Wschodniej oraz przedstawicieli środowisk akademickich. Certyfikaty odebrali, w imieniu Port Gdańsk SA oraz firmy Adampol – Adam Kłos, Commercial Director Port Gdańsk SA; firmy DCT – Cameron Thorpe, Chief Executive Officer; OT Logistics – Zbigniew Nowik, President of the Board, Port of Helsinki – Satu Aatra, Planning Manager Urban Planning; Finnlines – Agnieszka Waleńciak, Line Manager, Finland-Poland Service; Ports of Stockholm – Gun Rudeberg, General Counsel and Head of Environmental Affairs; Tallink&Silja Line – Janek Stalmeister, Chairman of the Management Board and Chief Executive Officer Tallink Grupp.W konferencji udział wzięło blisko pół tysiąca uczestników z ponad 100 firm i instytucji zlokalizowanych w 21 krajach.

– Olivia Business Centre od początku wspiera projekty i inicjatywy służące rozwojowi regionu, a kondycja sektora TSL bez wątpienia wpływa na ekonomiczną pozycję Pomorza. Rozbudowa infrastruktury transportowej, optymalizacja transportu morskiego, drogowego, śródlądowego, unowocześnianie portów i terminali to kluczowe tematy konferencji Transport Week, istotne też z punktu widzenia Olivii, największego hubu biznesowego w północnej Polsce, w którym działalność prowadzi dziś ponad 500 firm, także z branży logistycznej – podkreśla Agnieszka Zglinicka, Projekt Director w Olivia Business Centre. – Przyglądamy się już uważnie inicjatywie Nowego Jedwabnego Szlaku. Mówi się o tym, że Polska może dużo zyskać dzięki projektowi łączącemu korytarzami transportowymi Chiny i Europę. Sprzyja temu choćby nasze położenie. Zdaniem ekspertów Polska może się stać dla chińskich eksporterów przewodnikiem po rynkach Unii Europejskiej. – dodaje.

 

Dzień I: „Infrastruktura i branża TSL - Pomorze 2030”
 

Interesującą debatę poprowadził moderator Artur Kiełbasiński z Radia Gdańsk podczas sesji I Drogi, koleje, porty w 2030. Rozmowy toczyły się wokół rozwoju infrastruktury portowej, drogowej i kolejowej, zarządzania i optymalizacji transportu drogowego, rewitalizacji wodnych dróg w sektorze TSL i wielu innych. To kluczowe problemy naszego regionu jak i całej Polski. Nadrzędnym zadaniem jest udrożnienie wszelkiego rodzaju dróg do portów (drogi lądowe, kolejowe jak i rzeczne drożność do klasy IV). Pomorze to okno na świat i warto w nie inwestować. Wiele jest do zrobienia, pretendujemy do roli bramy na Europe. Tymczasem cały czas jesteśmy porównywani do portu Hamburg, do którego jeszcze dużo nam brakuje zarówno od strony obsługi okołoportowej (logistyka kontraktowa, magazyny, firmy kooperujące, obsługa celna) jak też infrastruktury dróg łączących nas z resztą świata. Wysuwano różne alternatywne rozwiązania jak pomóc portowi Gdynia poprzez wybudowanie trzeciej „nitki” transportu kolejowego na odcinku trójmiejskim oraz ew. „podterminala” w Mechelinkach, do których jest lepszy dojazd.

Ryszard Świlski podkreślił, że powinniśmy dbać o to, aby rozwiązania, które są wprowadzane dla rozwoju portów w Gdańsku i w Gdyni, były jak najlepsze.” (…) wszystkie elementy związane z tą „ostatnią milą”, chociażby w kwestii Portu w Gdyni to Estakada Kwiatkowskiego, czyli przebudowa jak najszybsza tego układu dojazdowego kołowego. Gdańsk już Trasą Sucharskiego i budową Tunelu pod Martwa Wisłą spowodował, że wyprowadzenie towaru z Gdańska jest łatwiejsze. Kolejnym koniecznym rozwiązaniem, jest rewitalizacja linii kolejowej 201, czyli całego układu od Bydgoszczy, przez Maksymilianowo, Kościerzynę, aż po Gdynię. Polska należy do korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk – to 60% powierzchni kraju, 70% populacji, 80% firm i ponad 80% produktu krajowego, więc można powiedzieć, że korytarz oddziałuje bardzo mocno.”

 

Dzień II: „Rozwój portów i terminali” - Pomorskie liderem wśród portów Bałtyckich
 

Adam Mikołajczyk z Agencji Rozwoju Pomorza „Morze łączy nas z innymi kulturami. Jesteśmy otwarci na kulturę morza i dalej trzymajmy ten kurs – bo to dobry kurs.” Ocean Shipping Consultants rozpoczął dzień prognozą nadchodzących wydarzeń na rynku portowym, a Ince & Co. omówili planowanie oraz finansowaniu projektów portowych od strony prawnej. Kolejno przedstawiciele największych polskich portów morskich z Gdańska, Gdyni oraz Szczecina i Świnoujścia, a także goście z Rotterdamu, Sztokholmu, Helsinek i Wilhelmshaven podzielili się projektami rozwojowymi. W dyskusji na temat finansowania inwestycji dla projektów rozwojowych przeprowadzonej w formie okrągłego stołu udział wzięli m.in. reprezentanci Komisji Europejskiej, ESPO oraz EBRD.

Nowy Jedwabny Szlak to projekt prezydenta Chin Xi Jinpinga z 2013 roku. Prowadzi dwutorowo na odcinku lądowym od starożytnej stolicy Chin Xianu do Wenecji oraz na morzu z leżącego nad Cieśniną Tajwańską miasta Quanzhou do greckiego portu Pireus. Docelowo dwa szlaki uzupełnione linią kolejową mają się połączyć, tworząc pętlę. Obecnie pomiędzy Łodzią a Chengdu działa już połączenie kolejowe przez m.in. Kazachstan, Rosję i Białoruś.

„Dla importerów z Dalekiego Wschodu z pomocą przychodzi transport kolejowy, zwłaszcza drobnicowy, który za rozsądne pieniądze oferuje zdecydowanie krótszy czas dostawy do odbiorcy finalnego niż drogą morską i nie naraża importera na wysokie koszty frachtu lotniczego. Obserwujemy znaczny wzrost wolumenu drobnicy kolejowej z Chin, co świadczy o tym, że importerzy są w stanie zapłacić trochę więcej, ale mieć towar szybciej i szybciej dotrzeć do klienta. Także radzenie sobie z problematycznymi opóźnieniami po stronie załadowców w Chinach wpływa na konieczność organizowania szybkiej przesyłki z Dalekiego Wschodu. Tutaj znów z pomocą przychodzi kolej i nasz portal www.kolejchiny.pl. Wybierając nasz serwis kolejowy, klient ma pewność, że pracuje z doświadczonym spedytorem, który na każdym etapie czuwa nad jego przesyłką. Zajmujemy się całym procesem, od drzwi załadowcy do drzwi odbiorcy, przy bardzo małym zaangażowaniu zlecającego, co jest ogromną wygodą. Jeden z naszych klientów, dzięki opcji frachtu kolejowego i dobrej obsłudze po stronie chińskiej, był w stanie znacznie zmniejszyć wolumen lotniczy, a przez to zaoszczędzić konkretne sumy pieniędzy, które mógł przeznaczyć na rozwój firmy lub zwiększone zakupy. Dopasowanie rozwiązań logistycznych i dbanie o satysfakcję klienta jest naszym nadrzędnym obowiązkiem. Dobrze, że organizuje się takie eventy jak Transport Week odkrywające w szerszym kontekście zagadnienie, pokazując nie tylko korzyści, ale i ewentualne zagrożenia z nim związane. Polska, pomimo dobrego położenia geograficznego, może nie skorzystać w pełni z możliwości jakie daje Nowy Jedwabny Szlak, jeżeli na czas nie wykorzysta swoich atutów. ” – komentuje Michał Golańczyk z serwisu www.kolejchiny.pl

W środę poruszano też projekty rozwoju portów i terminali w Europie. Jak zaznaczył w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl David Bull z Ocean Shipping Cosultants nazywający siebie sam „geekiem shippingu”, organizacji zajmującej się m.in. rozwojem portów, region Morza Bałtyckiego jest „bardzo ekscytujący”.„Macie fantastyczne firmy działające w portach, rynek przewozów kontenerowych rośnie i wkrótce nad Bałtykiem kontenerów będzie jeszcze więcej. Gdańsk jest jedynym portem, do którego mogą zawijać największe kontenerowce świata”

Namiary na Morze i Handel przygotowały równolegle seminarium „Intermodalne Short Sea”, RIGP poświęcone Polskim podmiotom wchodzącym na rynek chiński oraz innowacjom w procesie bunkrowania LNG. Zgromadzając m. in. takie osobistości jak Prof. Andrzej Grzelakowski Akademia Morska Gdynia, Beata Szymanowska Pełnomocnik Zarządu ds. wdrażania nowych technologii Zarządu Morskiego Gdynia, dr Ernest Czermański Akademia Morska Gdynia, prof. Wojciech Poprocki Szkoła Główna Handlowa czy Pan Maciej Brzozowski dyrektor przedstawicielstwa Port Hamburg w Polsce.

 

Dzień III: „One Belt One Road” - szanse i zagrożenia dla bałtyckiego i europejskiego sektora logistycznego
 

Deloitte dokonał analizy licznych chińskich inwestycji na świecie oraz możliwych zmiany równowagi w przepływie towarowym. Mówiono o chińskich planach związanych z Nowym Jedwabnym Szlakiem oraz tzw. Belt and Road Initiative (BRI), które oferują wiele możliwości ale i zagrożeń europejskim udziałowcom. Ten szlak to wielka szansa, która sprawi, że wiele inwestycji przybędzie na rynek europejski. Polska stanie się swego rodzaju bramą szlaku, to dla niej szansa, aby mogła zostać centrum regionu” podsumował dr Indra Vonck z Deloitte Financial Advisory Services.

Digitalizacja, drony w transporcie, bezzałogowe środki transportu jak i bezzałogowe porty stały się stałym elementem wszystkich rozmów związanych z sektorem TSL prowadzonych przez ekspertów. Ciekawą rolę portów na tle Nowego Jedwabnego szlaku zaprezentował Pan Rafał Smentek z Maritime Economy and Inland Navigation, przybliżając projekt 16+1 (16 krajów+Chiny) jako specjalną inicjatywę integracyjną i kulturopoznawczą.

Równierz MAG Jako członek Polskiego Stowarzyszenia Menadżerów Logistyki PSML bierze czynny udział w cyklu rozmów na temat strategii rozwoju kolei oraz rozbudowy infrastruktury logistycznej w Polsce. „Kolej na Polskę – Nowy Jedwabny Szlak” to projekt bilateralnej kooperacji administracji rządowej pod patronatem Ministerstwa Rozwoju z przedstawicielami firm z branży TSL, środowisk biznesowych i akademickich. Nasi eksperci wspierają Polską gospodarkę!”

”No nation was ever ruined by trade” to słowa Benjamina Franklina i można powiedzieć, że to hasło było motywem przewodnim wielu dyskusji zwolenników i przeciwników Nowego Jedwabnego Szlaku. Co przyniesie przyszłość, jak geopolityka, cyfryzacja oraz nowe wchodzące trendy wpłyną na branżę logistyczną przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. A może i wrócimy do tego tematu na przyszłorocznych Transport Week 2019. Już dziś z przyjemnością zapraszamy jako patron medialny oraz zagorzały pasjonat logistyki!

 

 

http://www.transportweek.eu/

http://actiaforum.pl/

https://www.mag.pl/

https://kolejchiny.pl/

exit

Wypełnij
formularz